עונת החוגים החלה ובחירת החוג המתאים לילדנו הינה בחירה לא פשוטה. כמובן שרוב הילדים רוצים את כל החוגים הכיפיים, כמו כדורגל, מחול, קומיקס וכיוב' ופחות את החוגים הלימודיים כמו שימושי מחשב, תכנות, למידת שפה וכיוב'. וכמובן שהכל עולה כסף, ולא מעט. וכאן מגיע התפקיד שלנו כהורים בשימת גבולות. אומנם להשתתפות בחוגים יש משמעות חינוכית גבוהה בקרב ילדים, אך עלינו לגרום לילדנו להבין שאי אפשר גם וגם וגם וגם.
ראשית חשוב להבין את תפקיד החוגים. החוגים יוצרים אפשרות להתנסות במגוון מיומנויות שהילד לא נחשף אליהם בחיי היומיום ונותנים לילד חוויה אחרת, פחות מוכרת, כזו שתפתח תחושת מסוגלות עצמית, דימוי עצמי חיובי ותחביב.
וכמובן שאנחנו גם רוצים שהילדים יכייפו ויהיו עם חברים שלהם וקצת ייצאו מהפייסבוק. ואכן, ילדים הולכים לחוגים לעיתים קרובות כחלק מהליך חברתי. כיף להם להיות עם החברים, "זה נחשב" ללכת לחוג, "גם אני חלק מהחברה" - כי אני בחוג, או "אני שייך" כי אני בחוג. ההשתתפות נותנת גם הזדמנות למעורבות חברתית. הכרות עם ילדים נוספים, השתתפות באירועים חברתיים רלוונטיים ותחושה של חלק ממשהו יותר גדול.
מעבר להיבט החברתי, להשתתפות בחוגים משמעות גדולה. חוג הוא בחירה - לרוב המסגרות בחיי הילד - הוא אינו בוחר להגיע. לחוג מגיעים מתוך בחירה. מתוך רצון אמיתי. וכתוצאה מכך גם ההשקעה וההתייחסות. הילד מקבל הזדמנות לבחור ולהשקיע ולהתקדם בהתאם לבחירה.
בהיבט הקוגניטיבי - זוהי הזדמנות לפתח בקרב הילדים תחום ידע חדש. לפתח חשיבה במגוון היבטים ולעודד עיסוק מעמיק בתחום תוכן. וכמובן, זה מאפשר לילדים למצוא לעצמם תחביב – החוג מהווה הזדמנות לגבש תחביב. תחביב שילווה את המשתתף לאורך חייו, יצמח איתו ויהווה מוקד עניין.
חוגים, בניגוד ללמידה בכיתות, מאפשרים מתן תשומת לב ממוקדת לילדים כיוון שמדובר בעבודה בקבוצה קטנה . בקבוצה גדולה המיקוד ותשומת הלב קטנים יותר וקשה יותר להגיע לנפשו של הילד. מאחר והחוג מתרחש בקבוצה קטנה, הילד זוכה ליותר הקשבה, יותר התעניינות בחייו הפרטיים ויותר התקדמות.
משמעות - בחוג הילד מרגיש משמעותי. הוא עוסק בתחום חוזק שלו ומרגיש משמעותי ושייך. לרוב, החוגים מאפשרים גם פיתוח יצירתיות ודרכי חשיבה אלטרנטיביים. החוג עוסק בפיתוח מיומנויות חדשות בדרכים יצירתיות. ובואו לא נשכח פיתוח תחושת מסוגלות עצמית; ילדים לומדים מהצלחות. בחוג הילד מצליח. ההצלחה תורמת לפיתוח תחושת מסוגלות עצמית של הילד שתבוא לידי ביטוי גם בתחומי עיסוק נוספים. פיתוח דימוי עצמי חיובי - הקבוצה הקטנה בחוג, ההצלחות והיחס האישי - תורמים לפיתוח דימוי עצמי חיובי בקרב הילדים שיבוא לידי ביטוי גם בתחומי עיסוק נוספים.
ועכשיו לשאלת השאלות - איך בוחרים חוג?
התייעצו עם הילד, בדקו מהן הנטיות שלו, מה רוצה.
בדקו מי מחבריו הולך לאותו חוג.
בדקו האם באותו תחום דעת יש עוד חוגים בסביבה.
התאימו למערכת השעות היומית.
בררו מי המדריך, מה הרקע שלו, מה הניסיון שלו.
בדקו אם יש סילבוס לחוג והמדריך יודע מהן מטרותיו וכיצד ישיג אותן.
בדקו מהם ימי החופשה ותנאי הביטול.
תנו עדיפות לחוג בקבוצות קטנות.
והכי חשוב – שאלו את הילד מה למד, מה עשה, איך הרגיש ותוודאו שהוא חוזר מאושר.
הכותבת היא דליה כהן, מנהלת "קרוסלה"- המרכזים לגיל הרך ולמשפחה בחברה למתנ"סים הארצית